söndag 1 februari 2009

#40 Coldplay - Viva la vida 2008


Globen i Stockholm augusti 2008 såg jag årets konsert med tusentals skrikande tonåringar och vuxna män och kvinnor som trängde sig för att komma så nära Chris Martin och Coldplay som möjligt. Tyvärr satt jag på läktaren, så jag hade ingen chans att armbåga mig fram till scenkanten. Men den enorma ljudbilden och scenografin nådde upp till där jag satt och säkert ända ut över hela stockholm.Mer bombastiskt och storslaget har jag sällan sett och hört, men med sådan publiknärvaro att man nästan kunde ta på musiken och dess framförare. Stora delen av låtvalet var hämtat från nya plattan "Viva la Vida" och med de låtarna, växte konserten till fulländande artisteri.


Köpte plattan i USA några månader innan och lyssnade mycket på den i bilen mellan Los Angeles och Las Vegas. Från början hittade jag inte rätt i den stora mäktiga produktionen allá Brian Eno. Men desto närmare Las Vegas vi kom, desto mer insåg jag vilket litet mästerverk denna platta är och den förtydligades som sagt med Globen konserten.


Coldplay har gjort ett flertal fantastiska låtar tidigare som Yellow, fix you, clocks, the hardest part, in my place, the scientist o.s.v. Men med konserten och dess enorma framförandet av framför allt Viva la Vidas låtar, hamnar den överst av alla Coldplays album.
Jag kan bara kapitulera för det storslagna.

Inga kommentarer: