tisdag 24 mars 2009

#44 Bob Dylan "John Wesley Harding" 1968


Jag har massor av Dylan-skivor, kanske mer än av någon annan artist.. Ändå anser jag mig inte att vara något särskilt stort Dylan-fan. Det är för att dom som verkligen gillar Dylan gör det så mycket mera oreserverat och extremt. Nick Hornby har uttryckt det på samma sätt. Ofta är det dom skivor han gjort tillsammans med andra som en helhet som fungerat bäst. Favorit just nu är Live 1975 dubbeln från The Rolling Thunder Revue och så den här. Inspelad i Nashville med bl.a. Charles McCoy på bas. McCoy var Nashvilles 1:st call harmonicaplayer. Dylan spelar själv inget vidare munspel på JWH så det är lite kul att McCoy är med. Mest kända låt är All Along the Watchtower, mina favoriter är titelspåret och Dear Landlord men hela plattan håller. Med risk att låta ännu gubbigare vill jag påpeka att den värme som finns på vinylversionen har lyckats försvinna i senare digitala mastringar. För övrigt anser jag att Biograph-boxen är den finaste introduktionen till Dylan du kan få och att soundtracket till "I´m Not There" är lysande.

Inga kommentarer: